Bent u wel klantvriendelijk genoeg?

Klantvriendelijkheid is misschien wel de belangrijkste eigenschap die u kunt hebben. Klantvriendelijke mensen bereiken namelijk vaak meer, dan minder klantvriendelijke mensen. Hoewel het één van de meest belangrijke factoren is, blijkt het ook een van de minst tastbare eigenschappen. In dit artikel vertellen wij u meer over klantvriendelijkheid en hoe u dit bij uzelf, of uw werknemers kunt verbeteren. 


Klantvriendelijkheid definiëren

Klantvriendelijkheid is lastig te definiëren. Zelfs wanneer u uw eigen klantvriendelijkheid een cijfer moet geven van een schaal van 1 tot 10, blijkt dit nog erg moeilijk te zijn. Dit komt doordat mensen klantvriendelijkheid verschillend ervaren. Zo kan u iemand wel klantvriendelijk vinden, maar uw collega bijvoorbeeld niet. 


Interesse tonen

Wilt u meer klantvriendelijk zijn? Probeer dan eens wat meer interesse in een andere persoon te tonen. Vraag bijvoorbeeld naar zijn of haar wensen en behoeften en speel daar op in. Klantvriendelijkheid wordt namelijk vaak in verband gebracht met positiviteit. Wanneer u iemand positief benadert, wordt u eerder beschouwd als klantvriendelijk. 

Positief zijn zegt iets over de wijze van benadering van personen, niet over of je kunt voldoen aan de wensen van diegene. Dus ook wanneer u niet aan de vraag van de klant kunt voldoen, kunt u klantvriendelijk overkomen. 


Klantvriendelijkheid loont

Vaak is het zo dat klantvriendelijke mensen meer bereiken, bij bijvoorbeeld (potentiële) klanten. Klantvriendelijkheid kan dus zeker lonen. Zoals wij al hebben gezegd is klantvriendelijkheid misschien wel de beste eigenschap die u kunt hebben. Klantvriendelijke mensen worden vaak aardiger gevonden en worden dus meer gegund dan minder klantvriendelijke mensen. 

Nog geen antwoord op uw vraag? Vind een adviseur bij u in de buurt